Durabrik steunt Belgische kunstenaars door de samenwerking met Pasfoundation

Duurzaamheid

Onlangs verscheen een mooi artikel over de samenwerking van Durabrik met Pasfoundation. Een organisatie die ervoor zorgt dat Belgische kunst niet alleen tentoongesteld wordt in musea en bij verzamelaars maar ook bij bedrijven met een hart voor kunst en/of aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Pasfoundation gaat in gesprek met Claudia Callens.

Je leest het artikel hieronder en ook op de website van pasfoundation.be

 

In deze bijdrage geven we het woord aan Claudia Callens met wie we vlak voor de Corona-maatregelen konden praten over Durabrik, duurzaamheid en vooral over het belang van menselijkheid en schoonheid, waar het partnership met Pasfoundation mooi aansluiting bij vindt. Een boodschap die zeker in deze uitdagende tijden aanspreekt en raakt.

En dat ook kunst verbindt, daar zijn velen zich sinds de quarantaine ook meer en meer van bewust. Muziek, virtuele bezoeken aan musea, kunst in huis en ook kunst in uw bedrijf. Kunst raakt en vertelt, net als muziek of een lange ‘camino’ wanneer dat weer kan, vaak meer dan vele meetings die ons vandaag aan het scherm gekluisterd houden.

Geniet van kunst in al zijn vormen en steun onze Belgische economie én artiesten. Pasfoundation zet zich al jarenlang gericht in voor Belgische kunst en bouwt aan een duurzame collectie en blijvend erfgoed (Koning Boudewijnstichting), mét en voor ons partnerbedrijven.

Maak in deze bijdrage kennis met Claudia Callens, directeur bij Durabrik, kunstminnend ondernemer, partner en moeder van 3 jong volwassen kinderen. Een heel druk en rijk gevuld leven dat met momenten mee rust vindt op de tonen en kleuren van kunst, in en naast het bedrijf waarvan we het maatschappelijk engagement zeker nu graag ‘gePASt’ in de verf zetten. Be inspired en …  ‘bouwen begint bij mensen’, en het overwinnen van de huidige crisis en het blijvend positief inspireren van mensen in en naast het bedrijfsleven, daar bouwen wij graag samen met u op verder!

'Mantel' van Piet Stockmans
Beste Claudia, omdat we nog steeds vele méér mannen in het bedrijfsleven aan de top tegen komen, keek ik in het bijzonder uit naar deze persoonlijke kennismaking met u en uw bedrijf. Wat is uw rol, naast die van uw broer Joost Callens als CEO, kort samengevat bij Durabrik en hoe vrouwvriendelijk is dit bedrijf?

Welkom in ons bedrijf! Ik keek er ook naar uit om kennis te maken en even de tijd te nemen voor dit gesprek. Mijn kerntaak bij Durabrik? Wel, als directeur en lid van het directiecomité sta ik in de eerste plaats in voor de projectontwikkeling, de basis van het verdere bouwgebeuren. Van daar uit start elk nieuw project, gedragen door onze mensen. Met visie en daadkracht, maar ook met tijd (hoe moeilijk ook) en aandacht, neem ik naast mijn kerntaak uiteraard ook een bredere rol op in het bedrijf. Mijn broer Joost is CEO, en samen bewandelen we dezelfde weg voor het bedrijf en onze medewerkers, waarbij ik vanuit mijn vrouwelijk leiderschap soms andere accenten leg en we samen een sterk complementair team vormen.

Tijdens onze rondgang zonet viel het me op dat ik 1.) heel veel blije gezichten zag (echt waar!), 2.) redelijk veel vrouwen opmerk in het bedrijf. Klopt deze eerste indruk?

Wat fijn om te vernemen dat de mensen er ‘blij’ uitzien :-)! Samen met Joost en al onze collega’s zetten wij inderdaad sterk in op menselijkheid en verbinding en vooral op het creëren van een werkplek waar mensen graag en bijgevolg  heel goed werk leveren. Het lijkt erop dat we slagen om dit ‘goed gevoel’ werkelijk waar te maken, want we zijn heel dankbaar dat we in 2019 door onze medewerkers werden uitgeroepen tot ‘Great Place to Work’ en daar willen we actief op blijven inzetten.

Op de afdeling interieur – waar we zonet ook even binnen wandelden – en ook op vele andere afdelingen in ons bedrijf werken inderdaad veel vrouwen. Ook bestaat ons directiecomité momenteel uit 3 vrouwen en 3 mannen. Een perfect evenwicht wat mij betreft, dat echter niet bewust zo is uitgebouwd maar wel uitstekend werkt en ons kader ten goede komt.

Lange tijd was ik nochtans de enige vrouw aan boord van de directie, en niet dat ik mijn mannetje niet kon staan, maar dit is een ‘gezondere balans’ waar ik persoonlijk ook gelukkig mee ben.

Durabrik heeft als slogan ‘Bouwen begint bij mensen’. Mijn vraag was, ‘hoe concreet maakt u dat als bedrijf’, alsook vanuit uw functie. Echter, dat laatste is me na een korte en hartverwarmende kennismaking en de wandeling samen door uw bedrijf al meteen duidelijk …

Dankjewel, het is dan ook heel fijn werken hier en we hebben als bedrijf een weg afgelegd, zeg maar samen ‘bewandeld’ tijdens de camino … Bouwen begint bij mensen, dat klinkt heel logisch, maar we doen er alles aan om dat waar te maken en het verwijst voor ons naar een dubbel thuisgevoel.

Naast de menselijkheid en zorgzaamheid waar we bewust op inzetten, willen we in de eerste plaats een thuis bouwen voor onze klanten én een tweede thuis creëren voor onze medewerkers. Daar zetten we fel op in, met veel aandacht voor persoonlijke groei van onze medewerkers.

En daarnaast hebben we aandacht voor élk type mens, ook de meer kwetsbaren in onze maatschappij, die we waar mogelijk mee aan het werk zetten. Ook dat is ‘bouwen begint bij mensen’. Met deze inclusieve aanpak helpen we graag ook anderen en zij die het wat moeilijker hebben mee op weg …

U sprak zonet over ‘de camino’ en de weg die samen bewandeld werd. Kan u daar iets meer over vertellen?

Ja zeker, en ik neem er graag het nieuwe boek van mijn broer Joost bij met als titel ‘De zoekende leider’.  Naar een idee van Joost, die ook vanuit zijn rol als CEO enorm inzet op waarden en verbinding, zijn we enkele jaren geleden samen op pad gegaan. Niet zomaar een wandeling, wel een heuse wandeltocht van vijf dagen in de natuur, samen met een team van kernmedewerkers. Deze ervaring was zo verrijkend, bracht de mensen nog dichter bij mekaar, rijkte gaandeweg nieuwe inzichten aan en vormde de basis voor ons waardenverhaal ROSIE.

Joost ging nadien nog een stapje verder en wandelde dé camino naar Satiago de Componstella. Uiteraard iets te vergaand om dat met z’n allen te doen, maar, het al wandelend naar mekaar luisteren en ook samen stil zijn waar nodig, is de ideale weg naar meer verbinding en vernieuwende oplossingen, die ik sindsdien ook zelf heel vaak toepas om in gesprek te gaan met mensen.

Niet toevallig dat we gestart zijn met een rondgang, al wandelend, langs de kunstwerken in het bedrijf, zonet?

Dat was niet strikt zo gepland, maar inderdaad, geen toeval (lacht).

You walk the talk! …

Mooi gezegd en daar probeer ik uiteraard elke dag in het bedrijf voor te gaan en staan, en samen wandelen is een nieuwe vorm geworden die onze communicatie en inzichten versterkt heeft.

De brug die je hier in ons gebouw ziet en het ‘oude’ en het ‘nieuwe’ gedeelte verbindt, is bovendien het resultaat van die eerste camino. De ‘brug naar de toekomst’, werd de naam van het interne transformatieproces en die brug vormt sinds de verbouwing een duurzaam element van verbinding, waar onze medewerkers dagelijks over wandelen.

Wat een mooi verhaal! Dat brengt ons nog bij een heel eenvoudige vraag: is de naam ‘Durabrik’ een expliciete verwijzing naar duurzaamheid?

Om heel eerlijk te zijn kan ik nu niet met zekerheid zeggen of bij het oprichten van het bedrijf en bedenken van de naam, duurzaamheid dat wel ‘dura’ in termen van sterk en degelijk voorop stond. Maar zonder enige twijfel staat Durabrik voluit voor duurzaamheid. Het duurzaam omspringen met materialen, ruimtes en klimaat is cruciaal en daar zijn we zeer bewust mee bezig.

Ook integreren we duurzaamheid op natuurlijke wijze. Durabrik bedacht daartoe een unieke formule: voor elke vierkante meter funderingsplaat van Durabrik zal Natuurpunt een vierkante meter natuur opwaarderen. Dus ja, duurzaamheid zit in onze natuur!

Ook vanuit Pasfoundation zetten wij ons zoals u weet in voor duurzaam behoud van Belgische kunst. Is het in dat kader een bewuste keuze om partner te worden van Pasfoundation of eerder een mooi en bijkomend maatschappelijk engagement? Wat was m.a.w. uw overtuiging/inspiratie aan de basis om partner te worden?

Bij een ander bedrijf uit onze sector maakte ik enkele jaren terug kennis met Pasfoundation, waarbij wel degelijk ‘het bewaren van collecties’ een mooi fundament is van Pasfoundation, dat ik mee heel genegen ben. Daarnaast is uiteraard de link naar de bedrijven die als partner kunnen genieten van enkele kunstwerken, een mooi model.

Dus ja zeker, het duurzame karakter alsook mijn persoonlijke aandacht en best ook wel passie voor moderne en hedendaagse kunst en schoonheid in al zijn vormen, inspireerde me om partner te worden.

Hoe belangrijk is maatschappelijk engagement en MVO voor u en uw bedrijf en welke plaats ziet u daarbij voor ‘kunst en cultuur’ en waarom?

Als bedrijf willen we graag ons steentje bijdragen aan de maatschappij en we doen dat op tal van terreinen. Zo hebben we o.m. een engagement met Cunina, Konekt, zetten ons in voor de Warmste Week en hebben ook intern aandacht voor inclusiviteit, zoals reeds vermeld.

Daarnaast zijn we jullie project ook heel genegen en vinden we de fundamentele gedachte van kunstbehoud aan de basis, met boeiende kunstwerken in ons bedrijf, een mooi samenwerkingsmodel. Met Pasfoundation krijgt kunst niet enkel een mooie maar tevens een zinvolle plaats in ons bedrijf en hopen we vooral ook anderen te inspireren!

'Hoekmoment' van Paul Gees
Heeft u zelf met één van de kunstwerken/kunstenaars mogelijks meer binding? Wat is uw favoriete werk van de huidige getoonde kunstwerken?

Het werk van Paul Gees ‘Hoekmoment’, spreekt me bijzonder aan. Sowieso werd ik meteen geraakt door de kracht van het werk, en nu, bij het lezen van de tekst die u me recent aanreikte, werd dat gevoel nog versterkt. De materialen (hout, staal en steen) verwijzen naar de architectuur en dus ook naar de bouw, en de bijzondere compositie doet nadenken over spanning & veerkracht, en streven naar evenwicht en nodigt uit tot reflectie. Dat is wat kunst sowieso interessant maakt vind ik, en zeker moderne kunst. Het spreekt onze verbeelding aan en daarom ook dat ik steun geef aan een project dat inzet op moderne kunst voor bedrijven.

Voordien toonden we tevens de ‘Mantel’ van Piet Stockmans (zie afbeelding Claudia Callens bij ‘de Mantel’ uit de Pasfoundation-collectie). Tevens een heel bijzonder werk, dat echter ook in de ruimte de juiste plaats moet krijgen. We hadden geen ideale plaats voor het werk en volgden eerder jullie verzoek om het – na de expo op BRAFA in 2019 – elders tentoon te stellen. De huidige werken komen allen mooi tot hun recht en ik durf te opperen dat wij indien mogelijk graag nog bijkomende werken tentoon stellen. Misschien iets dat intern bekeken kan worden.

Interessante voorkeur, dat werk van Paul Gees dat, toevallig of niet naadloos lijkt aan te sluiten bij uw visie en die van het bedrijf waarin veerkracht, verbeelding/ schoonheid, verbinding én daadkracht hand in hand gaan. En ook al overstijgen we bij Pasfoundation het decoratieve voluit en werken vooral vanuit een geheel andere visie, mooi dat het plaatsje klopt. De Mantel, staat momenteel niét opgesteld bij één van onze partners en past ongetwijfeld binnenkort in een (ruimer) kader weer. En uw suggestie(s) neem ik graag mee.
Tenslotte, aan het einde van dit gesprek een laatste vraag.
Hoe kunstminnend moet een bedrijf volgens u zijn om steun te geven aan kunst en cultuur, bvb. vanuit een partnership met Pasfoundation?

Ik denk persoonlijk dat ‘kunstminnendheid’ geen must is om als bedrijf kunst te tonen en te steunen. Aanwezigheid van kunst geeft hoe dan ook extra uitstraling en vertelt altijd een verhaal, en die gedachte is interessant en indien wat meer bekend, bovendien ook toegankelijk voor vele bedrijven.

En wanneer je dan als bedrijf en zeker met vele bedrijven samen bovendien ook kan bijdragen aan een goed doel zoals bij Pasfoundation het geval is, dan is dat heel mooi meegenomen. Die kerngedachte van Pasfoundation dragen wij alleszins graag mee uit, en sluit voor mijn part niet uit dat we dit mooie maatschappelijke engagement samen met eigen gekozen artiesten in de verf zetten. Zo is Marianne Turcq onder meer een kunstenares, die ik graag toon. Wandelt u nog even mee langs haar werk?

En zo wandelen we een laatste kleine ‘camino’ in de voetsporen van Claudia Callens, die toevallig of niet tot slot halt houdt bij werk van een vrouwelijke kunstenares. En af en toe iets meer aandacht voor een sterke vrouwelijke inbreng, moedigen wij op onze beurt graag mee aan.
Hartelijk dank Claudia voor dit fijne gesprek, onze kleine camino die inspireert en connecteert, uw oprecht geschonken tijd en aandacht en niet in het minst, bijzondere dank voor uw steun aan Belgische kunst én Pasfoundation.
Kunst verbindt. Kunst inspireert. Be inspired. Stay connected!

Interview door Sylvie Van Dun, Partner Relations Manager Pasfoundation met Claudia Callens, Directeur Durabrik

Bron: artikel van pasfoundation.be

Dit vind je vast ook interessant!