"Elke werkdag een huis verkocht tijdens lockdown door creativiteit en veerkracht van ons team"

Tips & tricks
Joost Callens - copyright Maîtrise-hres

De activiteiten van Durabrik draaien sinds deze week terug op volle toeren. Ondanks de impact van de coronacrisis blijft de organisatie toekomstgericht aan de slag. Dankzij creatieve oplossingen, in lijn met de veiligheidsmaatregelen, voldoet Durabrik aan de stijgende vraag naar kwalitatieve woningen en blijft het inzetten op de verbondenheid met haar medewerkers.

“De appetijt en woonbehoefte is groot en we verwachten dat de verkoop na deze crisis volledig zal losbarsten. De Belgen zijn, meer dan ooit, op zoek naar kwalitatieve woningen waarbij een groene omgeving en een duurzame locatie de speerpunten zijn. Nu we tijdens deze crisis meer tijd thuis doorbrengen, wordt het belang van een goede thuisomgeving nog duidelijker”, aldus Joost Callens, CEO van Durabrik. “Een huis met tuin of appartement met ruim terras was al belangrijk voor de klant, maar wordt met de huidige crisis nog meer in de verf gezet.”

Doorslaggevende rol voor duurzame ligging

Ook de “mobiscore”, die de duurzame ligging van een vastgoed bepaalt, is meer dan ooit doorslaggevend. Ligt onze toekomstige woning op wandel- of fietsafstand van belangrijke voorzieningen, zoals winkels, kinderopvang, scholen, dokters, ziekenhuizen, sport- en cultuurinfrastructuur en het openbaar vervoer? Een kwalitatieve woning die goed is aangesloten op het mobiliteitsweefsel met een positieve ratio tussen bebouwde en groene oppervlakte zal in de toekomst steeds meer mensen beïnvloeden bij hun woonkeuze”, vertelt Joost.

"Lockdown doet Belgen dromen van groene woonomgeving"

Verlaagde woonkost door energiezuining bouwen


De epidemie zal ons dwingen om daarnaast ook goed na te denken over de woonkost. Hierbij is het verbruik van energie en water een belangrijk gegeven. Door het voorzien van een zeer goede isoleerschil, hernieuwbare energie en een regenwater-recuperatiesysteem, kan Durabrik haar woningen zuiniger maken en de woonkost bijgevolg lager houden, voor, tijdens en na de crisis.

1 woning verkocht per werkdag


“Ons commercieel team is erin geslaagd om sinds de start van de lockdown toch minstens 1 woning per werkdag te verkopen. Dat de verkoop nooit helemaal is stilgevallen, hebben we te danken aan de veerkracht en het positivisme van ons team. Ook in onze operationele afdelingen zien we een grote goesting om de draad terug op te pikken. Sinds 20 april zijn alle bouwvakkers terug 100% actief en dat heeft een echte energieboost aan heel de organisatie gegeven. We bleven de afgelopen periode heel sterk inzetten op de verbinding en communicatie met onze medewerkers via videoboodschappen, mails, virtueel teamoverleg … en plukken nu de vruchten van jarenlang investeringswerk in HR.”

Extra ondersteuning voor medewerkers


Hoewel de coronacrisis voor bepaalde functies voor een grote vermindering in workload zorgt, besliste de organisatie om alle medewerkers aan de slag te houden door een gemiddelde tewerkstelling van 60%. Daarnaast biedt Durabrik haar medewerkers:

  • een extra bedrijfstoeslag op de werkloosheid
  • blijvende bonusdoelstellingen
  • een voorschot op het vakantiegeld
  • tijdelijke werkloosheidsdagen die gelijkgesteld werden voor berekening van het vakantiegeld
  • een noodfonds voor gezinnen van medewerkers die in eventuele financiële moeilijkheden zouden komen door de coronacrisis.

Op die manier blijft iedereen ook tijdens de crisis verbonden met het bedrijf en blijft de financiële impact op de werknemers beperkt.  

Klanteninteractie


Het team van Durabrik bleef op vindingrijke manieren met de klanten in contact. Er werden video’s gemaakt van kijkwoningen om de woning digitaal tot bij de mensen thuis te brengen. Video calls, virtuele rondleidingen, webinars en extra informatie op de website en posts op social media werden de nieuwe norm. Het aantal online bezoekers steeg de voorbije weken zelfs met 80%.

De maatschappij na corona


Het is de overtuiging van Joost Callens dat de wereld er na Corona anders zal uitzien. Maatschappelijk verantwoord ondernemen zal veel hoger op de agenda komen. Organisaties die deze beweging al vroeger hebben ingezet, zullen sowieso minder hinder ondervinden van een dergelijke crisis. Durabrik investeert al jaren in een langetermijnstrategie die verder reikt dan louter de bedrijfseconomische doelstellingen. Er wordt al lang geïnvesteerd in duurzaamheid, in kwalitatieve relaties met medewerkers, klanten en partners en in dienstbaarheid. “Een gezond en toekomstgericht bedrijf beschikt niet enkel over een financiële buffer maar zet zorgzaamheid voor medewerkers voorop”, besluit Joost Callens.

Dit vind je vast ook interessant!